Motorsport | |||||||||
Ved middag lørdag den 20/11-2021 i
Idrættens Hus, Brøndby fik jeg tildelt Dansk Automobil Sports Unions
hæderstegn i guld. Artikel i Autosport 1-2021 Festaben
startede med en fest i motorsporten. Af Åge Keseler Kirketerp. Vejlenseren,
Preben Jepsen, er landskendt i dansk motorsport som Mr. WebJep, og er
primus motor bag nyhedsportalen, www.rallyinfo.dk: ”Internettet er en krævende
arbejdsgiver, når det gælder aktualitet. Man skal ikke bare opdatere
hver dag, men hver eneste dag – hvor man får nyhedsmateriale
tilsendt.” Dette
kræver en overmåde tålmodig hustru, og fru Anne-Marie konkluderer:
”Vi er nok begge opvokset i en tidsalder, hvor lørdags-/søndags-enkeriet
var mere accepteret. Heldigvis nyder jeg at være alene i mit eget
selskab!” Web-sitet
har netop rundet sin 20 års fødselsdag, og fungerer stadig med fuldt
ladetryk: ”Jeg bliver aldrig træt af at uploade rally-nyheder til at
krydre dagligdagen i dansk motorsport. Jeg holder derfor først op, når
jeg får problemer med at tygge den smørbare udgave af smør.” Der
bliver dagligt anvendt et par timer til serviceringen af nyhedsportalen:
”Jeg redigerer ikke i pressemeddelelserne, men putter de medsendte
fotos ind i teksten således, at læse-oplevelsen peppes op. Selv ved
ferier i udlandet har jeg redigerings-grejet med i kufferten.” Preben
Jepsen slipper absolut ikke tøjlerne – blot fordi han bliver
udfordret på det organisatoriske område. Et andet eksempel herpå er Prebens årelange engagement i Dansk Rally Forening, hvor rally-ildsjælen Bjarne Gylling introducerede INFO-bussen til de danske rally-fans: ”Grund-ideen var at øge informationerne om resultaternes udvikling gennem rallyet. Vi besøgte hastighedsprøverne og udleverede papir-udgaver af resultaterne til publikum. Dette var i perioden før mobiltelefonerne kunne gå direkte på Internettet. Vi nåede at slide 3-4 printere op gennem de 16 år, hvor jeg var en aktiv part af denne service. Der smuttede også en enkelt campingvogn, som væltede i en vinterstorm – dog ikke om på taget! Allan ”Post” Christiansen tog lykkeligvis initiativ til en pengeindsamling, så jeg fik en erstatningsvogn til at sidde tørrumpet i.” Sydøstjyden indrømmer
blankt, at han gennem sin snart 70-årige levetid har været lidt af en
festabe: ”Som nybagte kørekort-indehavere spottede jeg og en kammerat
en plakat med en julefrokost i Vejle Motor Sport (VMS). Deltagelsen
fordrede betaling af klubkontingent ud over kuvertprisen, men til gengæld
scorede vi en hel masse røverhistorier med hjem fra festen. Vi fik
derfor blod på tanden til at bygge videre på klubkontingentet ved
erhvervelse af en licens til bilorientering, og her blev vi nr. 2 i
vores allerførste åbne løb.” Nogle år senere blev Preben Jepsen også hvirvlet ind i manøvre- og specialprøver, både som yderst aktiv kører og lige så stabil løbsleder. I 1974 blev han redaktør af VMS’ klubblad, og var en trofast skribent gennem 25 år. En lille anekdote beskriver Preben Jepsens humoristiske pen: ”Det blev til mange løb i M/S-prøver og rally i min Austin Mini Cooper. Man er dog først en ”rigtig” rallychauffør efter et medlemskab af Tagforeningen. Jeg scorede en rutschetur med hovedet nedad på Flyvestation Vandel, men rallybilen skulle ugen efter udstilles ved kaninavlernes årlige udstilling! Fluks blev toppen savet af en anden Mini, og efter alle kunstens regler svejset på den skævbankede rallybil. Der manglede 2 centimeter ved midterstolpen for at blik-enderne til at nå sammen. Med en donkraft under stolpen, to mand på forskærmene og to mand i bagagerummet fik jeg svejset tingene sammen. Rallybilen blev håndmalet, men var dog ikke helt tør før efter udstillingen.” ”Skriveriet blev
mit lille hjertensbarn, hvor jeg satte en stor ære i at spotte stort og
småt i motorsporten med udgangspunkt i det sydøstjyske. Klubbens
bestyrelse valgte desværre i 1999 at nedlægge klubbladet, hvilket jeg
naturligt ikke var helt enig i. VMS’ beslutning var derfor nok også
medvirkende til, at jeg foretog et klubskifte til Horsens Automobil
& Motor Klub, og samtidig banede vejen for www.rallyinfo.dk.”
Et halvt år efter
klubskiftet blev sydøstjyden valgt til HAMK’s formand. Til et
opstillingsmøde omkring DASU’s folkevalgte tog Preben Jepsen ordet,
og fortalte forsamlingen, at det var for dårligt, at jyderne ikke
opstillede en kandidat til DASU’s bestyrelse: ”Det var nok ikke mit
mest velovervejede skaktræk! Det blev til 4 gode år i front for
unionen, og hvor det nogle gange var lidt ”frysende” – koldt på
toppen - at skulle dele sol og vind lige.” I startfirserne
fortsatte Preben Jepsen i rallysporten efter den lodrette pirouette på
Vandel Flyveplads, men skiftede konkurrence-fokus efter et nyt besøg i
Tagforeningen på en hastighedsprøve i Juelsminde: ”Jeg gik lidt sur
i at skrue og svejse rallybilen. Men efterhånden fik jeg nu interesse
for økonomiløb, hvor jeg har deltaget i brændstofsparingen i mange
arrangementer - både som chauffør og co-driver. En speciel oplevelse
var konkurrencen mellem 5 VW Golf’er i regi af Miljøministeriet i
2001. Efter flere dages rundtur i Danmark blev jeg kåret som uofficiel
dansk mester sammen med Bjarne H. Christophersen, og fik overrakt
DM-titlen af daværende miljøminister, Jakob Buksti.” Sideløbende har vejlenseren været involveret i pålidelighedsrally for old timere/klassikere med mindst 25 års patina på registreringsattesten: ”Super-ikonet i denne gren af vejsporten er Rallye Monte-Carlo Historique (RMCH), der i 1998 opstod som et populært barnebarn af alle rallies moder i Monaco. Som bestyrer af www.rallyinfo.dk har jeg haft førsteparket til danskernes succes- og strabads-historier fra de snoede serpentinerveje i de franske alper. Sammen med min nevø Jeppe blev jeg smittet af den lumske og uhelbredelige ”Monte-bacille”, og vi prøvede kræfter med det legendariske motorløb i 2010 (Morris Mini Clubman) samt 2013 (VW Scirocco GTI). 2010 var et sne-inferno ned gennem Europa, og vi mødte vores Snowerloo (!) lidt uden for Grenoble. Vi kom overhurtigt hen over et snecamoufleret vejbump, hvilket kostede en flækket trompet i øverste bærearm - og exit.”
Jeppe og Preben
Jepsen så nu frem til, at det monegaskiske barnebarn skånede dem i
2013, men igen slog de sig hårdt på konkurrenceheldet: ”Jeg skulle købe
noget karburatorsprit i slutningen af motorløbet. Franskmænd kan
notorisk ikke engelsk, og tankpasseren tog mig måske for at være
tysker! Man kommer ikke langt på en liter kølervæske blandet i
benzintanken kan jeg godt røbe. Det er derfor ikke uden årsag, at vi
scorede nogle gode fest-røverhistorier tilbage i 1969!” Der vil opstå et
stort tomrum, når Vorherre – om forhåbentlig rigtig mange år ud i
fremtiden - tolder på den gren, som Preben Jepsen sidder på. Efter 16
år i front for HAMK er fokus nu fuldt ud på www.rallyinfo.dk, som i
skrivende stund krydres med ugentlige portræt-omtaler omkring bagmændene/-kvinder
i dansk rallysport. Det forsinkede 50
års motorsports-jubilæum kombineres sammen med 70 års fødselsdagen
her i foråret, såfremt Covid 19 tillader det. |
|||||||||
Rallyinfo i 20 år Forinden havde jeg dog lavet nogle nyheder på en underside, men jeg syntes at der dengang var for lidt rally på nettet besluttede jeg at lave Rallyinfo.dk. I begyndelsen sendte jeg mail mail til alle jeg havde mailadresser på når der var nyheder, men efterhånden som siden blev mere kendt voksede besøgstallet. Der har gennem årene været i omegnen af 20 mio. unikke besøgende på siden, selvfølgelig mest fra Danmark, men også fra alverdens lande fra Alaska til Australien. Jeg skylder en tak til alle dem der gennem årene har forsynet mig med input, pressemeddelelser og nyheder til siden, og ikke mindst bannerannoncørerne, hvor de fleste har været med i mange år. Jeg har ikke styr på hvor mange racerbiler og civile biler der kører med reklame for Rallyinfo, men når jeg selv er til motorløb glæder det mig meget at se hvor mange der reklamerer for min side. Tak til jer der bruger siden. Se kommentarer fra FaceBook her
|
|||||||||
Billeder Rally Monte Carlo Historique 2013 Køkørsel i Rally Monte Carlo Historique 2013 Rally Monte Carlo Historique 2013 Af Aage Kirketerp En livslang interesse for motorsport - herunder
specielt rally i utallige afskygninger - plantede ideen hos Preben
Jepsen omkring deltagelse i nostalgi-udgaven af ALLE RALLIES MODER.
Sammen med nevøen: Jeppe Jepsen stiller østjyden derfor til start i
16th. Int. Rallye Monte Carlo Historique (RMCH). Dette sker i regi af
Rallyteam Veteran Posten. - I 2010 var Jeppe og Preben Jepsen på
startpodiet i deres Morris Mini Clubman 1275 fra 1977, oplyser Veteran
Postens redaktør Steen Jørgensen. - Dette var et spændende old
timer-projekt, som samtidig gav redaktionen mulighed for at kikke nærmere
på 330 toptrimmede rallybiler fra tresserne og halvfjerdserne, som
dystede på de legendariske rally-serpentiner veje i de franske alper. - Medvirkende til
succesen for Int. Rallye Monte Carlo (RMC) har været den unikke ide med
startsteder rundt omkring i Europa, forklarer den mangeårige
motorsports-udøver: Preben Jepsen. - På et tidspunkt blev
afviklingsformen dog lagt i mølpose, fordi den internationale
motorsports-organisation: FIA af TV-mæssige årsager ønskede at
ensrette VM-arrangementerne til en rallybegivenhed hen over 3 kompakte
dage. Preben Jepsen er en ihærdig ildsjæl
inden for firehjulet motorsport, som har prøvet mange ting - gennem 40
år (!) - både som aktiv udøver og organisator. Siden december 2000 har østjyden været ulønnet
primus motor for web-sitet: www.rallyinfo.dk,
som dagligt bringer nye historier omkring stort og småt inden for dansk
rallysport: - Jeg slapper simpelt hen dejligt af med at
bruge et par timer dagligt med opdateringer. Jeg kan stadig væk huske,
da vi tilbage i 2001 nåede op på et besøg i timen (!). Nu ligger
web-sitet på pænt over 1,5 million besøg om året (en lille
200-dobling) …… Tilbage i 1998 fødte nogle englændere
(!) ideen omkring at genskabe RMC-ånden med startsteder rundt omkring i
Europa. Dette foregik nu med et pålidelighedsrally for historiske biler
med mindst 25 år på registreringsattesten. - Rallye Monte Carlo Historique
blev hurtigt en stor succes med hundredvis af deltagende mandskaber,
fortsætter Preben Jepsen. - Derfor overtog Automobile Club de Monaco (ACM)
konceptet i 2000. Monegaskerne begrænsede samtidig de ”tilladte”
bilmærker til dem, som har været på startlisterne i RMC. Listen over
ELIGIBLE CARS omfatter lidt over 500 forskellige biltyper (fordelt på
85 bilmærker). Gennem 00’erne har østjyden
viderebragt mange historier og pressemeddelelser fra de danske deltagere
i RMCH. Derfor spekulerede Preben Jepsen lidt på realiseringen af en
gammel drengedrøm, da nevøen: Jeppe Jepsen også var kommet godt i
gang med at dyrke motorsport. Preben Jepsen har selv kørt rally bag rattet i Austin Mini Cooper,
men mistede interessen som aktiv udøver tilbage i 1986, hvor han for
anden gang scorede medlemskab af Tagforeningen (!). - Onkel Preben gav mig naturligt nogle staldtips til opbygningen af
Morris Mini Clubman’en, supplerer Jeppe Jepsen. - Efter et lille års
forberedelser var alt klappet og klar til vores Monte-debut i 2010, hvor
starten (i lighed med 2013) foregik fra København. For ude ventede
3.200 km. strabadser i sne og kulde hen over en uges deltagelse i motorløbet. 2010-udgaven af RMCH bød på masser af sne. Dette gav deltagerne
store udfordringer med at overholde tidsplanen på den 1900 km. lange
tilkørsels-etape. For Jepsen & Co. betød det bl.a., at teamets
servicemandskab havde store problemer med at komme frem i rette tid og
yde bistand. To gange oplevede Jeppe Jepsen således, atMorris Mini Clubman’en
vendte bagenden forrest i snemasserne: - Vi mødte vores Snowerloo lidt uden for Grenoble i Frankrig. I
fightens hede var jeg ikke fuldt opmærksom på et vejbump, som vi
derfor ramte med pæn stor overfart. Efter en ublid landing måtte vi
konstatere, at trompeten ved øverste bærerarm var flækket, og derfor
havde ”truttet” for sidste gang. - En frisk trompet var ikke blandt de medbragte reservedele,
supplerer Preben Jepsen. - Herudover var servicevognen flere timer
forsinket, da de havde sprunget en snekæde på vej op gennem et
bjergpas. Rallye Monte Carlo Historique var
nu gået i blodet på Jepsen & Co., som samtidig var blevet jydestædige
efter at gennemføre motorløbet helt frem til målstregen på havnen i
Monaco. - Vi gjorde en masser erfaringer i
2010, konstaterer Jeppe Jepsen. - Derfor føler vi os godt forberedt til
et come back i 2013-udgaven. Onkel Preben har forlangt en lidt mere
rummelig kabine, og derfor stiller vi i år til start i en VW Scirocco
TS fra 1975. Jeg har i mellemtiden husmandtunet lidt ved at smide nogle
kilo, men to granvoksne fylder alligevel godt i en Morris Mini Clubman. Lørdag d. 26. januar 2013 kl.
13.00 går første start fra Rådhuspladsen i København. For inden
bliver startfeltet linet på forpladsen, og her kan publikum nærstudere
de 29 startende ekvipager fra Norge, Sverige, Danmark, Tyskland, Polen
og Italien. - Tidsetaperne i RMCH bringer os op
over og ned fra mange af de legendariske bjerge i Alperne, afslutter
Preben Jepsen. - Man kan derfor godt sammenligne oplevelsen med Tour de
France. På fire hjul gennemgår vi de samme strabadser hen over et
komprimeret tidsrum. 10
år med rally på nettet "Jeg købte domænet
Rallyinfo.dk den 1. december 2000, fordi jeg syntes, der var for lidt om
rally på nettet, som dengang stadig var ungt," fortæller Preben
Jepsen. Han driver det populære site Rallyinfo.dk, som fylder 10 år på
onsdag. "I
starten udsendte jeg mail til alle, jeg havde mailadresse på, når der
var nyheder på siden. Da vi rundede 24 besøgende om dagen, tænkte
jeg: 'Wauv, nu har vi en ny besøgende pr. time hele døgnet rundt',"
griner Preben Jepsen. I 2009
nåede Rallyinfo.dk en million besøgende, og i år skete det allerede i
slutningen af oktober. Rallyinfo.dk
har gjort Preben Jepsen kendt. Han oplever hver dag mange mennesker, som
kommer hen og taler til ham, som om de har kendt ham hele livet, men
ofte aner han ikke, hvem de er. Preben
Jepsen bruger fast en til to timer om dagen på at opdatere det populære
site. Til daglig er den 59-årige rallymand driftschef i reklamefirmaet
Moving Ads, der har biler kørende som reklamesøjler rundt om i landet.
Sideløbende har han også lavet hjemmesider for aktive kørere og
motorsportsklubber. Preben
Jepsen er formand for Horsens Automobil og Motor Klub og har tidligere været
medlem af Dansk Automobil Sports Unions bestyrelse. "Om
jeg bliver træt af rallyinfo? Nej, så længe jeg kan tygge smør, og
der er nogen, der vil bruge informationerne, bliver jeg ved,"
slutter Preben Jepsen. Michael
Eisenberg
|
|||||||||
Vejbump
stoppede eventyret Turist i Monte Carlo Hvis man spørger
’manden på gaden’ om motorsport, er der 2 motorløb som folk
kender, det er 24 timers LeMans og Rally Monte Carlo. Bilen
klargjort i carport Op til løbet var det
hektisk med at få lavet de sidste klargøringer, men det lykkedes at få
den klar til onsdag den 27. januar, hvor bilen blev pakket med de mest nødvendige
reservedele, værktøj og et par kufferter til turen, som skulle tage en
uge. På vej mod Bella Centret
hvor der var teknisk kontrol satte det ind med kraftigt snevejr og
fygning over Sjælland, men vi kom hel over til hallerne. Vi brugte
resten af dagen på at montere reklamer, startnumre GPS overvågning og
få snakket med de øvrige deltagere i løbet. Torsdag formiddag var der
pressemøde, og kl, 12 var der afgang mod Tivoli hvor vi blev startet af
Hkh. Prins Joachim og Københavns kulturborgmester Pia Allerslev. Vi var
med start nr. 340 den sidste deltager fra København og blev startet kl.
15.06 med stort opbud af fotografer og tilskuere.
Fejlkørsel Vi havde regnet med at møde
de andre danske deltagere på færgen, men lige som vi ankom til
betalingsanlægget i Rødby, sejlede færgen, så vi måtte vente på
den næste afgang. Fra Puttgarden gik det
mod Celle, som ligger sydvest for Hamborg, og de sidste 100 km var på
isslag og fygesne.
Køreordrene Mine ordre til Jeppe lød
som: kør ca. 90 kilometer, og drej fra mod Strasbourg. Altså slet ikke
som vi kender ordrene herhjemmefra.
Etaperne Afgang
kl. 16:41 fra Torvet, og en hel masse prominente personer stod i teltet
på torvet, så Jeppe var ved at gå i selvsving i sneen med at speede
op og trække i håndbremsen, vi havde nu en lille etape på 229
kilometer til Strasbourg, mest på motorvej, så her fik vi tid til en
wienersnitsel på en motorvejs cafeteria, Bent Mikkelsen og Jens Gandrup
havde fået samme ide, så der blev lidt tid til snak om løbet over
kaffen. Senere op ad en
serpentinervej kørte vi som nr. 4 i en række at rallybiler, en
servicevogn havde velvilligt holdt ind i et sving, så vi kunne komme
om, men han havde overset os som den sidste bil, og kørte ud foran os,
Jeppe undgik med nød og næppe at ramme ind i siden på ham, men kørte
ind i noget højt sne, og vi sat uhjælpelig fast. Heldigvis havde
servicefolkene set det, og kom tilbage for at skubbe os fri, jeg måtte
selv ud af bilen for at skubbe. Vi ankom til Champagnole
kl. godt 2 om natten, og efter et par minutters pause kørte vi til
tidskontrollen, skiltene var der og masser af folk, ingen tidskontrol,
man havde altså valgt at placere kontrolmandskabet inde på rådhuset i
varmen, og her kom jeg 1 minut forsent til at få idealtiden. Lidt ærgerligt,
men sådan skulle det være, og man kan ikke diskutere med de franskmænd,
de vil kun snakke fransk og det eneste sprog jeg kan er Jydsk, og selv
om jeg skrev 02.06 med meget store tal, fik jeg noteret 02.07 i
kontrolkortet. Vi skulle herefter have
tanket og ville godt have pigdæk på, men vores servicevogn var en
times kørsel fra Champagnole, men vi besluttede at vente for at få
skiftet hjul. Vi havde en etape på kun127 km, og skulle først være
ved tidskontrol kl. 05:50, så vi mente at kunne køre det ind senere. Klokken 5 begyndte trætheden
at melde sig efter konstant bjergkørsel, og jeg overtog rattet for at køre
de sidste 50 kilometer til Chambery, hvor vi ankom nøjagtig en en time
forsinket. Vi kørte stadig i
bjergene og det var svært at holde en gennemsnitsfart på 50 km/t men
det gik væsentlig bedre med pigdæk på, jeg undrer mig over at den
danske Porshe og pigeholdet i MG kunne gennemføre uden pigdæk.
Tilskuere
Hertil og ikke længere
Hvad gør man så ? Vi ringede til
servicevognen, men den var langt bag os, så vi måtte vente på hjælp
i 5 timer og 4 minutter til de var fremme, Minien blev læsset på
traileren og sat i Grenoble. Turisterne
i Monte Carlo Fairmont Hotel Monte
Carlo, som vi boede på den første nat i Monaco, var et hotel med et
par stjerner over det vi er vant til. Hotellet ligger i hårnålen ved
F1 banen, og vores værelse var lige over tunnellen. Da vi skulle af med bilen
om aftenen var det håbløst, det flød med Ferrari, Masserati, store
Porsche’r og så var der også nogle almindelige Rolls Royce og en
enkelt Mercedes 600, en af de udendørs portier kom og sagde at vi bare
kunne aflevere nøglen til ham, så skulle han nok tage sig af bilen,, næste
dag var der parkeret en gammel Vectra mellem ’daglig bilerne’ i
Monte Carlo. Vi gik til ro kl 12 om lørdag
aften, så det var også adskillige timer siden vi sidst havde været i
drømmerige fredag morgen, men søndag tog vi tidligt på havnen for at
vinke farvel til feltet. Resten af søndagen tog vi toget til Nice for
at være sammen med vores hovedsponsor Veteranposten, som var ankommet
med fly for at opleve os i Monaco (altså som deltager). Mandag havde vi til rådighed
da feltet overnattede i Valance og først kom tilbage tirsdag, så vi
startede med at sparke fender på ’jollerne’ i havnen, besøge
motorklubbens klubhus og derefter gik vi op ad bjerget til Prins Alberts
Palads, ned på den anden side og se bilmuseet, så gik vi hele vejen
tilbage til hotellet, og så var jeg træt, spiste en banan og gik til
ro. Tirsdag
måtte vi igen en tur i klubhuset, nok en ad de dyreste adresser i
Monte, ud mod havnearealet, men deres souvenir shop var gemt i gaden
bagved, der kunne man købe alt i beklædning og mærkater til
bilen, jeg ville godt købe klubbens metallogo til Volvo’en, men den
kostede 90 euro, så det blev kun et klistermærke til 5 euro. Sidst på eftermiddagen
kom deltagerne tilbage til Monte, og vi var selvfølgelig på havnen og
modtage feltet, specielt danskerne blev hujet op over rampen. Lars Bækkelund
og Arne Pagh lå nu på en solid 11. plads i generalen, og Lars var
opsat på at det skulle gøres bedre i ’De lange knives’ nat, og det
gjorde han. Onsdag gik på havnen
sammen med de andre danskere, meget hyggeligt at sidde ud og spise
frokost i solskin mens der var snestorm hjemme i Danmark. Sidst på dagen var der
omklædning til præmiefesten om aftenen i Sportingclub Monte Carlo,
hvor påklædningen var smoking. Efter en 5 retters middag og store mængder
af champagne var der stort show på scenen inden vinderne blev præsenteret
med Lars og Arne som nummer 6. Det blev sent inden vores
fest sluttede, og torsdag morgen var det af sted med bus til lufthavnen
i Nice og fly til København og så ombord på DSB og hjem til Vejle. Bilen er ikke kommet helt hjem i skrivende stund, men den kommer til Danmark igen. Det er svært at beskrive
alle de oplevelser der er sket i den uge vi var af sted, det skal
opleves, og jeg må sige at det er ikke for tøsedrenge. Hvis det bliver Rally
Monte Carlo Historique til næste år, bliver det ikke i en Mini.
Fra min side er der nogle krav om komfort, plads og lydniveau, der skal
opfyldes først. Billeder fra Rally Monte Carlo Historique 2010 40
år med motorsport I november 69 var vi to
knægte som ville kigge på autoudstyr i den lokale bilistbutik, dengang
var det racerspejle og hjulkapsler der var in og skulle det være rigtig
sejt, skulle der et par store Marschall lygter på bilen. Der hængte et opslag om
julefrokost i Vejle Motor Sport. Vi to festaber skulle
absolut med til festen, men vi måtte først melde os ind i klubben, og
det blev min entre i motorsporten. Når man nu alligevel var
medlem, kunne man jo godt tage ud at se hvad de der motorsportsfolk
lavede, og til et orienteringsløb var jeg pludselig fanget i sporten. Det blev til mange O-løb
de første år, og da klubben skulle bruge en løbsleder til manøvreprøver
blev jeg sendt på kursus 124. Det blev til mange løb som løbsleder,
inden jeg kastede mig ud i manøvre- og specialprøver, som det hed
dengang. Debuten var i en Mini
850, som jeg også brugte til at køre på arbejde i mandag morgen, og
det gik ganske udmærket, men så hørte jeg at der stod en Cooper hos
en brugtvognsforhandler. Jeg købte bilen for 5000 kroner, kørte hjem
og skilte den ad i atomer, alt hvad der kunne fås af pladedele blev købt
og jeg gik i gang med at svejse og bygge bilen op. Senere kom motoren til,
en 1275 cc som blev hjemmetunet efter alle kunstens regler. Jeg ved
ikke, hvor mange der har slebet og poleret topstykke hjemme på køkkenbordet,
jeg var heller ikke populær på hjemmefronten efter dette. Efterhånden
fik jeg en habil motor med et par store karburatorer, godt hjemmelavet
topstykke, en skrap knast og close gearkasse med differentialespærre og
bilen kørte hammergodt efter datidens normer. Det blev til mange løb i
Cooper-årene, og pokalskabet fik en del indhold. Det lykkedes mig at
vende en Mini Cooper på taget på Flyvestation Vandel, og da bilen
skulle udstilles i kaninavlernes årlige udstilling i Vejle en uge
efter, var tiden knap til at få bilen gjort klar. Fluks blev taget
savet af en anden mini og efter alle kunstens regler svejset på
Cooperen, men bilen var blevet skæv, og der manglede to centimeter i
midterstolpen, for at den kunne nå sammen, så der blev sat en donkraft
under stolpen og to mand på forskærmen, mens to mand yderligere stod på
bagagerummet, og jeg svejsede. Bilen blev håndmalet, og var ikke tør
da den blev kørt på udstilling. Men da jeg i 1986 for
anden gang havde vendt bilen på taget, mistede jeg lysten til at gå og
skrue og rette bil op, så da der var en der ville købe nogle dele,
solgte jeg alt, hvad jeg havde på værkstedet, til ham. Jeg havde gennem årene
også virket som official og prøveleder adskillige gange, men havde
egentlig bestemt mig for at passe mine børn og familie, men
motorsporten trak, og da Horsens Automobil og Motor Klub ringede og
spurgte om jeg kunne passe en lille prøve til East Coast Rally sagde
jeg ja. Den ’lille’ prøve var 23 kilometer gennemgående prøve, og
jeg havde 85 mand med plus radiofolk, som dengang var walkie-talkie, som
radiodækkede ruten. Senere blev jeg igen
kontaktet af HAMK, om jeg kunne passe Jyllands-Ringen til økonomiløb,
og det gjorde sig så de år, der blev kørt specialetaper på JR. I 88 Spurgte HAMK igen,
om jeg ville være forkører til Q8 Økonomiløb, der blev sagt, at det
skulle være i en lidt speciel bil, og da jeg stod i København og
ventede på bilen, kom der en stor Mercedes med V8, automatgear og hele
svineriet. Det var en fornøjelse at køre åbnervogn i en luksusbil, og
ja, vores forbrug var 3 km/l. Det førte til interessen
for at køre økonomiløb og først i min private bil med en placering
laaangt nede i feltet. Da Renault Clio blev præsenteret i 1991, fik jeg
sammen med Volvo Danmark dannet et team med tre Clio, sammen med Poul
Erik Hansen, Ole Larsen m.fl, som vi deltog i
nogle løb med. Da Volvo 850 blev præsenteret,
skulle den også køre økonomiløb. Jeg fik start nummer 1 i Q8 Økonomiløb
i 1992 og vandt klassen, måske nok fordi den anden store bil, der var
med i klassen, måtte udgå. I 2001 deltog jeg i et
arrangement arrangeret af Miljøministeriet, hvor fem VW Golf skulle køre
Danmark rundt. Vi startede med at blive præsenteret på en scene foran
Københavns Rådhus, der var tusindvis af tilskuere på Rådhuspladsen,
og de om klappede bravt, men jeg tror nok, de ventede mere på at se en
koncert med Rollo og King, som skulle optræde umiddelbart efter os. Vi kørte derefter til Ålborg
og blev startet næste dag på Ålborgs gågade af borgmesteren. Vores
rute gik gennem landet med besøg på adskillige rådhuse og
opvartninger i kantinerne som helte. Løbet sluttet nogle dage efter på
Christiansborg.. Nå ja, vi vandt løbet og blev kåret som
Danmarksmester i miljøkørsel og fik overrakt nogle præmier og gaver
af daværende miljøminister Jacob Buksti.
Klubskifte Det blev til lynkarrierre
i HAMK, et halvt år senere var jeg formand i klubben, og har været det
siden. På et opstillingsmøde i
region vest var jeg oppe og sige et par ord, og blev straks foreslået
som kandidat til DASU bestyrelse, Jeg husker, da jeg kørte hjem efter mødet,
at jeg tænkte på, hvad i alverden det var jeg havde sagt ja til! Efter nogle gode år i
DASUs forretningsudvalg og bestyrelse valgte jeg at trække mig, men det
var sjovt at være med til at lede dansk motorsport, men der er koldt på
toppen, og det krævede enorme ressourcer at være med. Dansk Rally
Forening Senere kom der samarbejde
mellem RallyResult og Infobussen, og dette samarbejde fungerer upåklageligt,
RR lægger resultaterne på nettet og Infobussen, som var blevet til en
lille campingvogn, deler resultaterne ud til deltagere og publikummer. Ved generalforsamlingen
2007 i DRF var jeg ordstyrer, og da vi kom til punktet valg af kasserer
var der ingen emner til posten, da Jørgen Turking havde valgt at
stoppe. Jeg blev foreslået og blev valgt med applaus og pludselig var
jeg kasserer i foreningen.
Rallyinfo.dk Hvis jeg ikke var kendt før,
så har rallyinfo gjort det, jeg oplever mange mennesker, som kommer og
taler til mig, som om de har kendt mig hele livet, og jeg aner ikke hvem
de er, men får utrolig mange skulderklap og positive ord om
hjemmesiden. Det kræver selvfølgelig
sin tid at opdatere siden, jeg bruger fast 1-2 timer om dagen på den,
og når jeg holder ferie i udlandet sørger jeg for at bo på et hotel
med internetadgang så jeg har mulighed for at opdatere. Om jeg bliver træt af
Rallyinfo? Nej, så længe jeg kan tygge smør, og der er nogen, der
gider bruge informationerne, bliver jeg ved. Sideløbende har jeg også
lavet hjemmesider for flere aktive kørere og nogle klubber. Min aktive
karrierre Næste store projekt er deltagelse i Rally Monte Carlo Historic. November 2010 25 år med Motorsport Oprindelig var det et tilfælde at jeg blev medlem af Vejle Motor Sport. Via Anne Maries bror kom jeg i kontakt med Egon, som var nystartet med Auto Centret, og en dag i dec 1969 var en kammerat og jeg inde hos Egon for at se på autoudstyr. I vinduet hængte der et opslag fra VMS om julefrokost for medlemmer. Vi meldte os straks ind i klubben for at deltage i denne julefrokost, som dengang foregik på Daugård Kro. Formanden dengang hed Kurt Tværkær (ham der skriver læserbreve i aviserne), og bestyrelsen bestod af Jens Hassingboe som kasserer, Egon Poulsen, Gert Høll og Johs. Dixen som bestyrelsesmedlemmer. Mit første løb var Bjergløbet i KAC, vi blev to’er i debutantklassen. Derefter fulgte utallige orienteringsløb med Asmus Westphalen som co-driver. Vi kørte da i hans gamle Opel Rekord med automatgear. Senere blev jeg valgt ind i bestyrelsen og fik overdraget klubbladet. På et tidspunkt sidst i 70’erne var vi over 250 medlemmer hvoraf mange var fra kartingafd. grundet Mogens Tex’s store indsats for VMS Karting. Jeg fik OFF 124 løbslederlicens til manøvre-og specialprøver længe før jeg havde prøvet at køre sådant, og lavede i flere år samtlige åbne og lukkede M/S for klubben. Med årene har jeg slidt adskillige Mascotter op i orienteringsløb med bl.a. Henrik Iversen, Jens Kr. Hansen, Jens Peter Jensen og Erik Therkelsen som observatør. Ind imellem har der også været andre biler, bl.a. en Ford Escort GT, hvor jeg inden første løb måtte skifte motoren ud. Det eneste løb jeg kørte i denne vogn var M/S prøver i Kolding. På en grusvej udenfor Vonsild var der en smal bro og derefter 2 træer. Jens Kr. og jeg kom over broen, men formåede at ramme begge træer, iøvrigt de eneste træer på hele prøven, så hvad hjælper det at køre hurtigste tid på de fleste prøver, når bilen ikke selv kan køre i mål. Derefter stod der Cooper på hjælmen af bilen, den sjoveste bil jeg har kørt i. Efter montering af diff. spærre, Close ratio gearkasse, modificeret topstykke og hvad der ellers kunne laves med de daværende midler fik vi (så var Erik Therkelsen i det varme sæde) lavet en brugbar racerbil. Vi vandt adskillige løb i denne -(eller udgik). I august 87 i det daværende Manista Minirally i HAMK væltede Erik og jeg på en prøve, så alvorligt at bilen derefter blev skrottet. Derefter blev det til nogle Økonomiløb med Steen Nielsen i højresædet. Første gang i min egen Toyota Camry, derefter med sponsorhjælp fra Volvo Danmark i Renault Clio og senest i Volvo 850. De seneste år har jeg været med som kørende official til rally i Horsens, Grindsted og Bramminge bl.a. som urvogn - lukkevogn og speakervogn, senest som speaker ved Triax Rallysprint ‘95 i Hornsyld. Dette skrev jeg ved mit 25 års jubilæum i Vejle Motor Sport i 1995.
|